Tuesday, July 12, 2011

Sjukdomar

-Den här patienten har också ISS.
-ISS?
-Ja, immunosupprimerad.
-Aha.

Det är rond på avdelning 12, den kvinnliga medicinavdelningen, och det tar en ganska bra stund innan jag inser.

-ISS, det är alltså HIV?
Min kenyanska kandisvän skrattar lite
-Ja precis. Vi kan inte säga HIV och skriva det i journalerna, det är fortfarande så mycket stigma att patienterna inte vill att deras anhöriga ska få reda på att de har det.

På en av NHWC:s outreach clinics träffar vi en man som har högt blodtryck och stor mage (inte en jättevanlig diagnos på slumklinikerna).
-Du måste gå ner i vikt! säger sköterskan.
-Men då kommer folk runtomkring tro att jag har fått HIV!
Hmm...den undanflykten hade jag inte hört tidigare. Men blodtrycksmedicin finns inte i det mobila gratisapoteket så jag vet inte hur han löste det.
HIV-test på NHWC outreach clinic.

En helt annan historia...
En dag när jag skulle sätta på mig skorna och satte fingrarna på plats och tryckte ner hälen så hände det här! Jag gör så jämt, vad har hänt med min hud, har den blivit spröd? I alla fall, yey, öppna sår på händerna är ju precis vad man vill ha när man befinner sig på ett sjukhus i ett utvecklingsland.

No comments:

Post a Comment