Monday, August 1, 2011

sukuma!

När man hälsar på swahili frågar man hur personen mår. Det gör att man oftast blir hälsad på med ett "How are you?" även på engelska, och får också som följd att svaret på "Hello!" blir "Fine." vilket jag ibland kan bli lite förvirrad av. Det ord man först lär sig (om man inte har haft förstklassig swahiliundervisning innan förstås) är mzungu, vilket är en vit person, som man ju är. Det sägs efter en på gatorna, om det inte är små barnkörer som ropar "How are you? How are you? How are you?". Och så har man i hela sitt liv hört att det är fult att peka ut folk. Och varför skulle det vara mindre ofint att peka ut en vit än en svart person? Lite konstigt är det också, eftersom det inte direkt är brist på vita i de här trakterna, det fullkomligt vimlar av volontärer, missionärer och...andra. Eller ja....vimlar är kanske att ta i men på gatorna i Nakuru ska du ha varit ganska ouppmärksam om jag är den första vita personen du ser.

Min swahili utvecklas långsamt men folk är på gott och ont alldeles för bra på engelska. Av att vara på förlossningen får man ju också ett ganska intressant ordförråd, "sukuma mami!" ("krysta mamma"), "metoka maji?" ("har vattnet gått") och "baridi kidogo" ("nu blir det lite kallt", sägs när man ska torka rent innan vaginalundersökning, förutom att man på swahili tenderar att skippa alla töntiga småord och bara säger "lite kallt". eller "kallt lite" för att vara exakt).

Lägg märke till att jag inte har lagt upp ett enda foto på temat "vit flicka omgiven av svarta barn", ett annars populärt foto på facebook osv. Lite med flit, det känns så jävla klyschigt. Men ärligt talat, det är inte svårt att få till ett sånt foto. Åk till valfritt barnhem och de närhetstörstande föräldralösa barnen kommer kivas om platsen närmast dig. Och även andra barn tycker att du är ruskigt spännande. Här hade det passat med ett sånt foto va? Ha ha (inte så att dom inte finns...), jag ska istället lägga upp ett foto som visar på välkläddheten hos kenyaner, en 8-årig flicka jag träffade på Haleys senaste outreach clinic. Och jag hatar att ta kort på folk men här frågade jag snällt om lov.

No comments:

Post a Comment