Monday, August 8, 2011

Mina kenyanska pojkvänner

Jag samlar på kenyanska pojkvänner. Jag vill ha en från varje stam, vilket jag ju inte har lyckats med, men några olika stammar har det blivit. Och okej, det kanske inte är så mycket kärlek inblandat, jag räknar dom som mina pojkvänner om dom verkar det minsta intresserade av mig (om så än på ett vänskapligt plan, här knusslas inte!) och vi har någon form av kontakt, oftast via sms. En av mina kisii-pojkvänner har jag inte ens träffat, bara blivit hänvisad till honom av en gemensam vän. Men han är mycket trevlig att sms:a med.

Jag brukar fråga folk jag känner här, att om jag vore kenyan, vilken stam skulle jag tillhöra? Många svarar sin egen (det är ju ändå mina kompisar), men ibland får man riktigt roliga svar. Skulle jag vara luo för att jag är doktor, kipsigi för att jag går snabbt (sant, jämfört med kenyaner går alla svenskar snabbt), maasai för att jag håller mig till min egen kultur eller kikuyo för att...ja, jag bor ju i en kikuyofamilj? Jag fick till och med ett kikuyonamn på vägen till Mombasa av mina reskamrater, men jag minns inte riktigt hur det stavas så jag vill inte skriva ut det;-)

No comments:

Post a Comment