Thursday, August 11, 2011

Primärvård

Kapkures healthcare clinic

Min sista vecka tillbringas på hälsocentral i Kapkures. Jag får se lite mödravårdcentral, lite vaccinering, lite mottagning och en del HIV-testning. Innan själva HIV-testet har man alltid ett långt samtal om hur man ska skydda sig, hur man kommer reagera om testet visar positivt, hur man sätter på en kondom, hur man läser av testet. Klienten får själv läsa av testet för att inte kunna skylla på att det har lästs av fel eller att de inte förstod.

Mike visar hur man läser av resultatet på HIV-testet

Men en större del av veckan har jag ägnat åt att kolla på deras community health work, det uppsökande arbetet. I varje stadsdel eller by har man några stycken community health workers, som helt utan ersättning har ansvar för 20 hushåll som de besöker från en gång i månaden till varje dag och hjälper sjuka, informerar och utbildar om hälsovård och hur man kan få in lite pengar och mat till hushållet genom att till exempel ha ett litet jordbruk.
Hembesök!


Community health workers väljs på ett stormöte där folk från varje by kommer och röstar. På mötena tar man också upp problem som just det området har, och på det här mötet jag var på var det mycket snack om leoparden från Lake Nakurus nationalpark som dödade boskap... Vargmötesstämning!

Jag har också fått träffa ett par olika grupper, en HIV-supportgrupp som berättade om sin verksamhet och en grupp för ungdomar där jag berättade om Kärleksakuten!

1 comment: